Podporujeme studenty v získávání pedagogických dovedností

Nejcennější je vlastní zkušenost a někteří studenti z našeho gymnázia už vědí, jaké je to stát na druhé straně, jaké je to být učitelem. Mají možnost vyučovat, vést studentské lekce na ZŠ Labyrint ve Lhotě a rádi se s vámi podělí o své zážitky a dojmy. Končíme druhý rok spolupráce a letos bylo odučeno celkem 15 dvouhodinových studentských lekcí z fyziky, chemie, ze zeměpisu nebo z přírodopisu.

O didaktické vedení těchto mladých pedagogů se stará vyučující Zdeňka Hanzliková. Jejich úkolem je vždy nastudovat dané téma, připravit si prezentaci, pracovní list a různé aktivity k opakování a procvičování učiva. Vše je průběžně konzultováno, a nakonec se doladí didaktický scénář rozvržení učiva a aktivit vyučovací dvouhodinové lekce.

Děkujeme tímto vedení ZŠ Labyrint ve Lhotě za tuto možnost spolupráce. Velmi si toho ceníme. Jde o projekt společné spolupráce, který nepochybně přináší benefity oběma stranám.

Požádali jsme o zpětnou vazbu. Jací jsou naši studenti učitelé? Zeptali jsme se přímo žáků třetího trojročí ZŠ Labyrint ve Lhotě u Opavy.

Robin

Získáváme spoustu nových informací a poznatků. Oceňuji, jak hezky umí studenti danou látku podat. Přijde mi to moc fajn, vše je nabyté informacemi.

Matouš

Z lekcí se studenty MGO si odnáším nové informace z celého světa. Oceňuji nasazení studentů a snahu předat nám všechny informace. Moc se mi líbí alternativní způsoby vypracování pracovní listů a procvičování učiva.

Fanny

Oceňuji, jakým způsobem je vedena lekce. Baví mě Kahoot, hry, prezentace i přístup studentů. Pracovní list je vždy přehledný a dobře se v něm orientuji. Je to příjemné odpoledne, získáváme nové informace.

 

Co na to říkají naši studenti, jaké jsou jejich první pedagogické zkušenosti ?

Anastázie Ševčíková a Anežka Flídrová – 7. A

Měly jsme tu čest si vyzkoušet učit na základní škole Labyrint v Lhotě u Opavy dvouhodinovku zeměpisu. Vyzkoušely jsem si, co to obnáší si takovou hodinu připravit a tandemově odučit. Pracovaly jsme s žáky z třetího trojročí, kteří se ochotně zapojovali do našeho programu, byli opravdu pracovití a chytří, a nebáli se odpovídat na naše dotazy. Často se hlásili a chodili pojmy ukazovat na mapu a moc si užili i Kahoot. Jak žáci, tak i učitelé byli velmi milí a dobu strávenou ve škole jsme si opravdu užily. Tuto zkušenost bychom doporučily všem, co mají zájem si vyzkoušet stát u katedry.

Jan Thiel a Rafael Svoboda – 3. D

Vždycky jsme si chtěli vyzkoušet, jaké to je být učitelem, a proto jsme se zapojili do spolupráce se ZŠ Labyrint. Měli jsme možnost vyučovat přírodopis na téma kruhoústí, paryby, ryby. Takže jsme se toho chopili a připravili si to. Museli jsme vytvořit prezentaci, pracovní listy a Kahoot. A ačkoliv jsme zjistili, že učitelé to nemají až tak jednoduché, jak to vypadá, řádně jsme si to užili. Naštěstí žáci reagovali na naši výuku výborně a byli velice aktivní. Ptali se nás na různé dotazy a o téma se zajímali. Nakonec to tedy dopadlo velmi dobře a z akce jsme si odnesli dobrou náladu a spoustu zkušeností. Moc děkujeme paní Hanzlíkové a ZŠ Labyrint za poskytnutí této praxe.

Milena Grafová a František Janošík – 7. A

Je super, že studenti naší školy mají příležitost vyzkoušet si, jaké to je (alespoň trochu) učit. Já sama jsem především zjistila, že to není jenom o tom, to dobře vysvětlit žákům, ale hodně o přípravě na samotnou tu hodinu. Naši učitelé byli velmi nápomocní se vším, co jsme potřebovali a hodně nás podpořili. S fyzikou nám pomáhal Mgr. Adam Šťastný. Doufám, že si žáci ZŠ Labyrint z naší hodiny něco málo odnesli, za mě byla hodina úspěšná a celkově dopadla dobře. Určitě doporučuji všem studentům, kteří třeba uvažují o tom, že by se stali učiteli, aby této možnosti využili a také si to vyzkoušeli. Podle mě to byla skvělá zkušenost a vůbec nelituji, že jsem se přihlásila. V budoucnu pokud mě bude opět čekat něco podobného, určitě nebudu až tak nervózní, jako jsem byla teď a aspoň trochu budu vědět, co od toho očekávat.

Co říct závěrem. Nic nepřináší pedagogům tolik radosti, jako když vidí, že mají šikovné, opravdu nadané a kreativní studenty, kteří jsou schopni své vědomosti a dovednosti přehledně a systematicky předávat dál. Často pozoruji, jak to studenty baví, jak je těší práce s dětmi a užívají si to. A to je náš cíl. Třeba to o sobě naši studenti ani netušili, ale narodili se pro učitelskou profesi. Tímto děkuji všem studentům i učitelům našeho gymnázia za pomoc při organizaci těchto lekcí a děkuji také vyučujícím ze ZŠ Labyrint zvláště pak paní Mgr. Kateřině Racek, která zaštiťuje spolupráci na straně třetího trojročí a pomáhá s organizací a přípravou pomůcek a paní doc. Dr. Phil. Veronice Kotůlkové, která je ředitelkou ZŠ Labyrint ve Lhotě u Opavy.

Příspěvek připravila: Zdeňka Hanzliková