Kdy má pilot bombardéru B52 strach?

V sobotu 17. září se na letišti v Mošnově konají Dny NATO. Asi nikomu není třeba vysvětlovat důležitost této vojenské organizace – zvláště v nynější situaci, kdy už déle než půl roku probíhá válečný konflikt na Ukrajině.

Možná jste si někdy položili otázku, jak vlastně vypadá pracovní náplň letců, jaký mají ke své práci vztah a jak ji lze skloubit s koníčky a osobním životem.

Příležitost klást otázky a zároveň si procvičit americkou angličtinu dostali ve čtvrtek 15. září studenti Mendelova gymnázia na besedě se čtyřmi americkými vojáky pocházející z Texasu, Floridy, Colorada a Ohia, kteří slouží na základně v Severní Dakotě, kde zimní teploty běžně dosahují – 40°C.

Student Mendláku Jan Vilč představil školu a následně brilantně moderoval celou debatu, studenti zahrnuli hosty otázkami z nejrůznějších oblastí. Hned první dotaz, „Pepsi nebo Cola?“, uvolnil náladu v auditoriu a vyvolal úsměv nejen na tvářích hostů.

Při popisu technických parametrů letadel B52 byli překvapeni, že piloti nemají v kokpitu okna a řídí se pouze navigací. Čas strávený na jednotlivém letu může dosahovat až 37 hodin; krátí si ho studiem, četbou, ale také dohánějí spánkový deficit.

Většina úkolů, které letci plní, se odehrává při charitativních akcích, ale účastnili se i podpory pozemních vojsk v Afghánistánu. Nejdůležitější vlastností pilota je zachovat chladnou hlavu, nepanikařit a postupovat přesně podle nacvičených algoritmů.

Vojenské povinnosti je odvádějí od rodin na dlouhou dobu, která se může víceméně libovolně protahovat – někdy se z původně plánovaných pěti týdnů stane i jedenáct měsíců. To je jistě příčina vysoké rozvodovosti mezi letci.

Nicméně bylo víc než patrné, s jakým nadšením svou práci vykonávají a jsou hrdí na svou příslušnost k NATO, uvědomují si jeho význam v dnešní složité mezinárodní situaci.

A jaká je odpověď na úvodní otázku? Piloti mají největší strach, když cestují v letadle jako pasažéři a nemohou zasáhnout do průběhu letu.