Horní menu

Fulltextové vyhledávání 2.0

Drobečková navigace

Úvod > Studenti > Koncepce nadání > Práce s talenty

Práce s talenty

Pro více informací se obracejte na paní Mgr. Zdeňku Hanzlikovou, koordinátorku týmu pro podporu nadání.

SOČ

  • Středoškolská odborná činnost je soutěž pro středoškolské studenty, která podporuje jejich zapojení do vědeckého a odborného výzkumu. Mohou pracovat na vysoké škole nebo v různých institucích, v odborných laboratořích, zúčastnit se různých výzkumů, pracovat jako posila těchto vědeckých týmů a sepsat o tom svou první vědeckou práci, kterou pak v soutěži SOČ obhajují před odbornou porotou.
  • V rámci podpory talentů pomáháme studentům vyhledat mentora, který povede jejich SOČ. V nejbližším okolí Opavy spolupracujeme s mentory v Opavě na Čistírně odpadních vod a v Ústavu olejnin, dále spolupracujeme s mentory z Ostravy, z Olomouce a z Prahy.
  • Více informací k mentorům z VŠB naleznete zde.
  • Vyhlášená aktuální témata SOČ na VŠB jsou k nahlédnutí zde.
  • Spolupracujeme také s odborníky na katedře biologie a na katedře chemie Přírodovědecké fakulty OU.
  • Více o SOČ naleznete v sekci Nabídka aktivit pro studenty - Soutěže - Středoškolská odborná činnost. Více čtěte zde.

 Projekt Badatel

  • Našim studentům nabízíme také projekt Badatel, který je rovněž dovede k vědecké práci a k obhájení svých výsledků na vědeckých konferencích.
  • Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého nabízí v rámci tohoto projektu širokou paletu předmětů, ve kterých studenti mohou pracovat na své vědecky – výzkumné práci. Badatelské projekty mohou studenti řešit v různých oblastech - v informatice, v matematice, v chemii, ve fyzice, v biologii a ekologii a ve vědách o Zemi.
  • Více informací k projektu Badatel naleznete zde .

Projekt Otevřená věda Akademie věd ČR

  • Studenti se mohou přihlásit do Projektu otevřená věda a na rok se stát vědeckým pracovníkem v Akademii věd.
  • Každoročně do konce listopadu je možné se přihlásit a vybrat si stáž.
  • Roční praxe trvá od ledna do listopadu následujícího kalendářního roku.
  • Díky roční praxi ve vědeckém výzkumu získají studenti spoustu nových zkušenosti, získají odborné znalosti a dovednosti a své výsledky budou prezentovat na vědecké konferenci nebo opět mohou výsledky sepsat do Středoškolské odborné činnosti.
  • Několik studentů z Mendelova gymnázia pracovalo také v tomto projektu a jejich výstupem byla práce SOČ.
  • Více informací k projektu Otevřená věda naleznete zde.
  • Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2025 naleznete zde.

Rozvoj prezentačních a didaktických dovedností, studentské workshopy.

  • Pro studenty, kteří by se chtěli stát učiteli, nabízíme jedinečnou možnost studentských workshopů na základních školách typu Montessori. Mohou se stát učiteli, motivovat žáky ke studiu, prezentovat, využívat různé aktivity k procvičování a vyzkoušet si tuto jedinečnou práci.
  • Již čtvrtým rokem spolupracujeme se ZŠ Labyrint ve Lhotě u Opavy, kde naši studenti vyučují chemii, přírodopis, fyziku nebo zeměpis ve třetím trojročí. Témata jsou pečlivě vybírána dle požadavku ZŠ a pod vedením vyučující Zdeňky Hanzlikové jsou studenti didakticky připraveni vést studentské lekce. Připravují si pracovní listy, prezentace, aktivity k procvičování i shrnutí daných témat.
  • Druhým rokem spolupracujeme také se ZŠ Via Montessori v Hlučíně, kde rovněž vyučují naši studenti a věnují se především chemii a fyzice.

Status aktivního studenta

Status aktivního studenta (dále jen SAS) umožňuje studentům se věnovat nejenom studiu klasickému, nýbrž i rozvíjet svůj potenciál, podnikavost či jiné vlastní aktivity ve škole nebo mimo školu. Tím se má na mysli, že student pracuje na vědecké činnosti (např. odborné soutěže, SOČ, TMF apod.), vrcholově sportuje, významně participuje na projektech školy, podílí se na dobrovolnické činnosti, pracuje ve zvoleném oboru, podniká nebo se věnuje jiné aktivitě.

O SAS může požádat ředitelku školy nezletilý student skrze své zákonné zástupce nebo zletilý student od prvního ročníku čtyřletého gymnázia, resp. 5. ročníku osmiletého gymnázia, a to na dobu daného školního roku nebo kratší.

Na studenta, jemuž byl udělen SAS, se nevztahuje pravidlo 80% povinné účasti ve výuce, student musí splnit 50 % docházky, jeho absence musí být omluvena v souladu se školním řádem, kdy uznávanou omluvou jsou důvody, za které student Status získal. Student se zavazuje ke splnění všech vzdělávacích cílů v souladu se ŠVP, k aktivní komunikaci s učiteli jednotlivých předmětů a ke splnění povinností, jež byly domluveny s vyučujícím (např. přezkoušení, vypracování seminární práce či projektu).

Student má povinnost průběžně a aktivně komunikovat s učiteli, aby si zajistil potřebné hodnocení z předmětů, a pakliže tak daný student činí, učitelé jsou povinni mu vyjít vstříc. V případě, že se žák přestane věnovat svým aktivitám nebo si neplní svoje povinnosti, může mu být tento status odebrán. Patronem studenta je obvykle třídní učitel, který jej podporuje a monitoruje jeho aktivity a plnění vzdělávacích cílů. Patron může dát návrh na odebrání statusu ředitelce školy. Udělení SAS je podmíněno souhlasem zákonného zástupce žáka, jenž svůj souhlas potvrdí podpisem. Žádost naleznete zde.

STIPENDIUM LINGUA FRANCA

  • Naše škola je již třetím rokem součástí programu Nadačního fondu FF, který zprostředkovává Stipendium Lingua Franca na podporu jazykového vzdělávání studentek a studentů středních škol.
  • Projekt motivuje mladé lidi z České republiky, aby po absolvování středoškolského vzdělávání měli jazykovou výbavu, která jim umožní především obstát v silné konkurenci pracovního trhu v Česku, v EU nebo kdekoliv po světě a případně pokračovat ve studiu v zahraniční.
  • Lingua Franca Stipendium je poskytnuto ve výši 100 % poplatku za jazykovou zkoušku Cambridge English Advanced vybraným zájemcům.
  • Studenti, kteří mají zájem o stipendium žádat si mohou další informace nastudovat na webu  nebo kontaktovat Mgr. Petru Zvoníčkovou.

Pro všechny studenty, kteří by se takto zapojili do vědeckého výzkumu, vytvoříme Plán pedagogické podpory na míru tak, aby splnili základní výstupy gymnaziálního studia ve všech předmětech, ale mohli se naplno věnovat rozvoji svého potenciálu při práci na odborném pracovišti.