Beethovenova Osudová symfonie

Jedna z nejslavnějších symfonií světové klasické hudby, Beethovenova Symfonie č. 5 neboli Osudová, zazněla pod vedením dirigenta Marko Ivanoviće v netradičním podání Janáčkovy filharmonie Ostrava. Na koncertě se posluchači s Beethovenem a jeho dílem seznámili nejen prostřednictvím hudby samotné, ale také díky průvodnímu slovu a moderaci herečky Barbory Seidlové. Úvodní motiv Beethovenovy Symfonie č. 5 se společenským sálem Domu kultury města Ostravy rozezněl ve čtvrtek 7. dubna a studenti prvních a druhých ročníků vyššího gymnázia byli u toho.

Úryvek z průvodního slova herečky Barbory Seidlové:

Ta, ta, ta, dá – už jen tato charakteristika bude většině posluchačů stačit, aby věděli, se kterým dílem mají tu čest. Ano, Beethovenova Symfonie č. 5 neboli Osudová,
s motivem bušení osudu na dveře. Žádné široce založené téma, ale naléhavé zabušení tří osminek a jedné půlové noty s korunou a ještě jedno, zopakované o tón níže. Už tyto první čtyři takty ukazují na Beethovenovu genialitu. Závěr Osudové potvrzuje, že základem symfonie je skutečně prvek rytmu. Energické závěrečné akordy byly vykládány jako triumfální vítězství nad nepřízní osudu. Jsou však především vítězstvím nad vzpurným hudebním materiálem.