Parlament MGO zjišťoval, jak studenti hodnotí distanční výuku…

Celý letošní rok nesmazatelně poznamenala koronavirová pandemie, která se dotkla každého z nás. Jednu z největších změn však určitě zaznamenali studenti, kteří se museli přesunout ze škol k domácím počítačům. Parlament MGO přišel s rozsáhlou anketou, ve které se žáci Mendláku mohli k distanční výuce vyjádřit a poskytnout cennou zpětnou vazbu vedení školy a učitelům.

Jedna věc je z průzkumu, kterého se zúčastnilo 193 studentů, jasná – podzimní výuka se oproti té jarní zlepšila. Mezi nejčastěji zmiňované změny oproti jarnímu režimu patří pevný rozvrh hodin. Ten s sebou sice přinesl mnohem lepší přehlednost a organizaci výuky, v některých případech se však stále objevují pozdě zadané úkoly nebo hodiny.

Studenti jsou nyní nuceni i několik hodin denně vysedávat před monitory u online hodin a následně ještě na počítači vypracovávat samostatné úkoly. Podle většiny ohlasů by se měl poměr online hodin a samostatné výuky vyvážit, aby žáci nemuseli polovinu svého dne trávit při práci s technikou. Velká vytíženost může mít negativní dopad na psychické zdraví studentů.

Další významnou podzimní novinkou byla mnohem větší sjednocenost platforem využívaných pro hodiny a zadávání úkolů. Přes 80 % dotázaných ve svých třídách využívá alespoň dvě různé platformy a více než polovina je stále odkázána na mnohdy nepřehledné zadávání skrze e-maily. Jednotnost by přitom uvítaly více než dvě třetiny studentů. Téměř 80 %studentů preferuje platformu MS Teams, preference studentů nižších ročníků této platformy se blíží ke stovce procent.

Jak hodnotí studenti přínos distančního studia?  Velké části studentů například pomohlo v získání větší samostatnosti a vylepšení organizačních schopností. Několik lidí se také shodlo na tom, že díky online výuce mnohem více porozuměli technice. Pro některé se pak jednoduše jedná o zajímavou a obohacující zkušenost, kterou málokdo zažil.

A co by si studenti přáli v distančním vzdělávání změnit? Jedná se především o tyto body:

  • Zlepšení organizace a včasné zadávání úkolů a hodin
  • Větší vyváženost online hodin a samostatné práce
  • Snížení času, který studenti musí trávit před počítačem
  • Větší zájem o psychické zdraví studentů a nabídka pomoci
  • Sjednocenost platforem na vyučování

Zmíněné problémy obsahují jen nejvýraznější výňatek z obrovské řady úžasných odpovědí, které poslouží jako velká inspirace do budoucna. Podrobnější výsledky najdete v galerii. Všem zúčastněným nejen za Parlament MGO opravdu moc děkuji, pomohli jste školu změnit k lepšímu!

Za Parlament MGO, Prokop Válek